0 (212) 212 10 34

Blog

C2C Nedir? Neden Bu Kadar Popüler Oldu?

C2C Nedir? 

İngilizce Costomer to Customer (Tüketiciden Tüketiciye) kelimelerin baş harflerini ifade eden C2C, Türkiye’de önde gelen pazaryeri sitelerinin kullandığı altyapıya verilen isimdir. n11.com, sahibinden.com, yemeksepeti.com, gittigidiyor.com, hepsiburada.com, letgo.com, dolap.com gibi siteler Türkiye’de faaliyet gösteren ve c2c altyapısı kullanan sitelere örnek olarak gösterilebilir. Dünya’da ise alibaba.com, aliexpress.com, ebay.com, amazon.com gibi siteler en çok bilinen C2C altyapısı kullanan sitelerdir.

Neden Bu Kadar Popüler Oldu?

Bu iş modelinde, bireyler veya ticari işletmeler sitede mağaza açarak siteye ürün yüklerler, tüketiciler ise siteye yüklenmiş olan bu ürünleri satın alırlar. Site sahibi ise siteyi tanıtmak, satıcıları ve ziyaretçileri siteye çekmek ile sitedeki işlemlerin düzenli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur.

C2C iş modeline yeni tanımıyla bir görev paylaşımı iş modeli diyebiliriz.

Bir e-ticaret sitesinin başarılı olabilmesi için onlarca görevin, eş zamanlı olarak çok başarılı bir şekilde yürütülmesi gerekmektedir. Her bir eticaret girişimcisinin SEO’yu, Google, Facebook, İnstagram reklamlarını bilmesi, teknik altyapıyı yönetmesi, satılacak ürünü tespit etmesi, en uygun fiyatta ürettirmesi/satın alması, depolama alanı bulması, raf sistemi geliştirmesi, ürün sevkiyatı için personel alarak bu kişileri eğitmesi, ürün sevk ve iade süreçlerini başarıyla yürütmesi, modayı, trendleri takip etmesi ve sitesine sürekli yeni ürünler eklemesi, bir taraftan da yeni ürünler ile yeni reklam bannerları hazırlayarak bunlar için kampanyalar yapması son derece zordur.  Son yıllarda açılan eticaret sitelerinin başarılı olamamasının en önemli sebebi, yukarıda bir kısmı sıralanan görevlerin eş zamanlı olarak doğru bir şekilde yürütülmesinin önündeki zorluklardır. Bir eticaret girişimcisinin tüm bu işlemleri başarılı bir şekilde yerine getirebilmesi için ciddi bir bütçesinin ve işinin ehli çalışanlarının bulunması gerekmektedir.

Eğer bu işler doğru bir görev paylaşımı ile sitede yer alan ve bu ticaretten fayda sağlayacak taraflarca paylaşılırsa, eticarette başarılı olmak çok daha kolay olacaktır. Her bir taraf sadece en iyi olduğu işi yaparsa, “tecrübenin maliyeti” denilen, hata yaparak öğrenme maliyetinden kaçınılmış olur ve her bir tarafın yapacağı harcama en verimli şekilde kullanılmış olur.

Örnek vermek gerekirse; bir tekstil üreticisinin ürünlerini eticaret sitesinde satabilmesi için en doğru yazılımı bulması, Google, Facebook, İnstagram reklamlarını öğrenmesi, bu öğrenme işlemi sırasında hatalı reklamlar vererek harcamalarını gereksiz yere artırması, SEO işlemlerini için zaman ayırması, SEO’yu öğrenmeye çalışırken yapacağı hatalar, sitesi arama sonuçlarında yukarılara çıkması gerekirken Google tarafından karalisteye alınması gibi pek çok risk alarak eticaret sitesini işletmesi, üretimdeki konsantrasyonunu bu alana kaydırması ve eticarette başarılı olabilmesi pek mümkün değildir. Veya bu işin uzmanlarına önemli tutarlar ödeyerek hizmet alabilir ve sitesinin tanıtımını yapabilir. Her halükarda, üretime konsantre olması gereken zamanının önemli bir kısmını, sitenin reklam ve tanıtımı için harcamak, deneme yanılma yöntemleri ile doğru kişiler ile buluşmak ve sitesini bilenen bir site haline getirmek zorundadır.

Diğer taraftan, bir reklam uzmanının bir tekstil üreticisinin yapabileceği işleri yapması mümkün değildir. Bu nedenle yeni tanımıyla C2C: görev paylaşımıdır ve bu görev paylaşımı sitede yer alan tüm taraflar için avantaj sağladığından son zamanlarda açılan C2C sitelerinde patlama yaşanmaktadır.

Görevler Nelerdir?

Bir eticaret sitesinin başarılı olabilmesi için aşağıdaki görevlerin başarılı bir şekilde yerine getirilmesi gerekmektedir. Görevleri sıralarken C2C iş modelinde ilgili görevi kimin yapması gerektiğini de belirterek ilerleyeceğiz;

  • C2C yazılımı nedir? En doğru C2C yazılım için araştırma nasıl yapılmalıdır?; Bu görev site sahibine aittir. C2C sitesini kurmak isteyen girişimci, sektörde yer alan C2C yazılımlarından birini tercih edebilir veya siteyi özel olarak yazdırabilir. Eğer hazır paketlerden birini tercih eder ise maliyeti 15.000 TL civarında olacakken, özel olarak yazdırması durumunda yaklaşık 250.000 TL civarında bir maliyete katlanmalıdır. İyi bir C2C yazılımının hazırlanma süresi yaklaşık 1 yıldır. Minimum 3 senior seviyesindeki yazılımcı ile öncelikle C2C yapıları incelenir, know-how denilen bilgi edinilmeye çalışılır, sonra bu özellikler yazılır ve test edilir. Kullanım sırasında ortaya çıkan ihtiyaç/hata ve eksikler tespit edilerek ikinci bir tur yazılım geliştirmesi yapılır. Bu nedenle, yazılım için eğer minimum 250.000 TL bütçe ve 1 yıl gibi bir süre ayrılamıyorsa, özel yazılım yaptırma girişiminde bulunulmamasını önermekteyiz. İstanbul Soft C2C e ticaret fiyatları ve paket özelliklerini inceleyebilirsiniz.
  • Doğru altyapının tercihinden sonra sitenin tasarım çalışmaları yapılmalıdır. Bu çalışmalar yine site sahibi tarafından yapılmaktadır.
  • Kargo firmaları ile anlaşma yapmak. Bu görev yine site sahibinin görevidir.
  • Tahsilat kurumları ile anlaşma yapmak. Bu görev de site sahibine aittir.
  • Satıcı adaylarına siteyi tanıtmak ve sitede mağaza açmalarını sağlamak. Bir C2C altyapısının hızlı bir şekilde büyümesi için en önemli konu, satıcıların mağazalarına hızlı bir şekilde ürün yükleyebilmeleridir. Eğer satıcılar, mağazalarına tek tek ürün yüklemek veya excel/XML dosyaları hazırlayarak siteye ürün yüklemeleri gibi dar ve zor bir alana sıkıştırılırlarsa, genellikle ürün yükleme zahmetine girmemektedir. Ve bu da projenin henüz başlamadan sonlanması anlamına gelmektedir. İstanbul Soft C2C eticaret altyapısında satıcılar, eğer n11, gittigidiyor veya hepsiburada’da daha önce mağaza açmış ve buraya ürünlerini yüklemişlerse, bu pazaryerlerindeki ürünleri tek tıkla sizin C2C sitenize aktarabilmektedir. Bu özellik ile C2C siteleri rahatlıkla satıcılarla anlaşma yapabilmekte ve sitelerindeki ürün sayısını artırabilmektedir.
  • Komisyon oranlarını belirleme. Site sahibi sektördeki diğer pazaryerlerinin uygulamış olduğu komisyon oranlarını inceleyerek, yeni bir site olması nedeniyle bu komisyon oranlarına paralel ancak birkaç puan daha düşük bir komisyon oranı belirlemelidir.
  • Reklam çalışmaları; Google, Facebook ve Instagram gibi platformlarda düzenlenecek reklam çalışmaları site sahibi tarafından yapılmalıdır. Bu reklam çalışması sırasında reklam bütçesinin bir kısmı doğrudan anahtar kelime reklamları için kullanılmalıdır. Yaklaşık %30 gibi bir kısmı ise re-marketing adı verilen, sitenize gelen ziyaretçilerin internet ortamında ve sosyal medyada dolaşırken karşılarına çıkacak hatırlatma reklamlar için kullanılmalıdır. Google bu gösterimler için ücret almaz iken, Facebook ve İnstagram gösterim başına ücret almaktadır. Google’ın yayınladığı re-marketing reklamları tıklama sonrasında ücretlendirilmektedir. Bu nedenle, düşük maliyetli ancak marka bilinirliğinin artırılması için olmazsa olmaz reklamların başında gelmektedir.
  • SEO çalışmaları. Sitenin organik aramalarda üst sıralarda görülebilmesi için site hızı, fotoğraf yapısı, link yapısı, içerik yapısı, Google dostu kod yapısı ve doğru makalelerin hazırlanması gibi yapılması gereken pek çok görev bulunmaktadır. Bu görev yine site sahibine aittir.
  • Sipariş alınması. Siparişin alınması sonrasında ise mağaza sahibinin görevi başlamaktadır. Ürünü mağazasında belirttiği gibi hazırlamalı, en hızlı şekilde kargo firmasına teslim ederek ürünü alıcıya ulaştırmalıdır.
  • İade Süreci: Müşterinin ürünü iade etmeyi istemesi durumunda, öncelikle mağaza sahibi ürünün iade koşullarını kontrol eder. Eğer ürün 14 gün içerisinde iade edilebilecek bir ürün ise ürünü iade almak zorundadır. Mağazanın ürünü iade alabilmesi için müşteri tarafından ürüne zarar verilmemiş olmalıdır. Ürünün faturası ürün ile birlikte kargoya verilmelidir. Ürün müşteri tarafından kullanılmamış olmalıdır. Kullanım sırasında çabuk yırtılma gibi işlemler ise satıcının sorumluluğunda olup, söz konusu ürün teslim alınmalıdır.
  • İade sürecinde site sahibinin görevi; Kimi zaman müşteri ile satıcı bir ürünün iadesi konusunda uzlaşma sağlayamazlar. Müşteri ürünü bir kere giydiğini ancak yırtıldığını iddia ederken, mağaza sahibi ürünün bir kere giyilmesi ile yırtılamayacağını, müşterinin ürüne olan ihtiyacının kalmaması nedeniyle ürünü özellikle yırttığını ve iade etmek istediğini iddia edebilir. Bu ve benzeri durumlarda site sahibinin devreye girerek her iki tarafı dinleyip bir karar vermesi gerekir.
  • Geciken sevkiyat durumu: Eğer satıcı ürünü zamanında kargo firmasına teslim etmezse veya ürün elinde kalmadığı için ilgili ürünün sevkiyatı yapılamıyorsa, site sahibi müşteriye parayı iade etmek durumundadır. Bununla birlikte müşterinin gönlünün alınması için genel uygulama 20 TL’lik bir hediye çeki yaratılması ve müşteriye bir sonraki alışverişlerinde kullanılması için bu hediye çekinin iletilmesidir. Söz konusu 20 TL’lik kayıp ise satıcının bakiyesinden düşülmektedir.
  • Tamamlanan sipariş durumu. Bir siparişin alınması, satıcı tarafından sevk edilmesi ve 14 günlük iade süreçlerinin dolması sonrasında site sahibi sipariş bedelini satıcı hesabına göndermekle yükümlüdür. Önceden belirlenmiş olan komisyon oranları hesaplanarak sistem tarafından bu işlem otomatik olarak yapılmaktadır.
  • Komisyon faturası. C2C iş modellerinde site sahibi satıcılara kesmiş olduğu komisyonun faturasını göndermekle yükümlüdür.
  • Sipariş faturası. Siparişin faturası ise satıcı tarafından hazırlanarak müşteriye gönderilir. Bu gönderim e-fatura veya ürün ile birlikte yapılabilir.

Yukarıda C2C iş modelinin görev ve sorumluluklarının bir kısmını kısaca anlatmaya çalıştık. Bu iş modeli ile ilgili olarak aşağıdaki birkaç konu hakkında da bilgi vererek eksik parçaları gidermek istiyoruz.

Satıcılar N11 Dururken Neden Benim Siteme Ürünlerini Yüklesin?

C2C pazaryeri eticaret sitesi açmak isteyen kişilerin aklındaki sorulardan birisi de budur. Satıcılar, n11, gittigidiyor, hepsiburada gibi dev pazaryeri dururken benim siteme neden ürün yüklesin? Bu sorunun en doğru cevabı “Neden Yüklemesin?”dir.

Tabii ki  aşağıdaki ön şart site sahibi tarafından karşılayabiliyorsa;

1- Reklam bütçesi bulunuyor mu? Sitenin tanıtımı yapılacak mı? Satıcılar eğer ürünlerini satabileceklerse, hiçbir reklam gideri ödemeden ürünlerini satacakları bu pazaryerine neden ürünlerini yüklemesinler? Sıfır maliyetli bir satış platformu, kaçırılmayacak bir fırsattır.

Tabii yine bir ön şart bulunmaktadır;

2- Satıcıların siteye ürün yüklemesi zor mu? Eğer ürün yükleme işini çile haline dönüşürse, evet tek bir satıcı bile sitenize ürün yüklemekle uğraşmaz. Bunun yerine diğer pazaryerlerine ürünlerini yüklerler ve yeni açılan pazaryeri projesi pek çok proje gibi adını bile kimse duymadan tarihe karışır. Satıcılar arasında seçim yaparken, site sahibi öncelikle n11, gittgidiyor ve hepsiburada’da mağazası olan satıcıları tercih etmelidir. Bu satıcılar tek tıkla ürünlerini yeni pazaryerine aktarabilir ve satış olması durumunda sevkiyatlara başlarlar. Eğer site sahibi sitesine ziyaretçi çeker ise satış olacak ve satıcılar siteye daha çok rağbet göstereceklerdir.

Bir C2C sitesinin ilk zamanları satıcılara siteyi pazarlamak, sonraki zamanları ise ziyaretçilere siteyi pazarlamak şeklinde geçmektedir. Her iki pazarlama aktivitesinin doğru kitleye yapılması durumunda başarılı olunabilmektedir.

Tüketiciler N11 Dururken Sizin Sitenizden Neden Ürün Alsın?

C2C pazaryeri kurmak isteyen bir girişimcinin kafasındaki diğer bir soru ise yine Türkiye’deki pek çok büyük pazaryeri dururken müşteriler ürünü neden benden alsın sorusudur. Bu sorunun yine en doğru cevabı “Neden almasın?” dır.

Tabii yine bazı ön şartların yerine getirilmesi gerekmektedir;

Sitedeki ürünlerin fiyatları yeni açılan bir C2C pazaryeri sitesinde daha uygun olmalıdır. n11, gg ve hepsiburada gibi pazaryerleri %20 civarında komisyon kesintisi yapmaktadır. Bu da ürün fiyatlarını bir hayli yükseltmektedir. Ancak yeni açılan bir pazaryeri bu oranı %8 civarında tutabilir. Bu oran örneğin n11’de 250 TL’ye satılan bir ürün %12 daha uygun bir fiyata, yani 220 TL’ye sitenizde satılabilir. Uygun fiyatlı ürünler Google Merchant reklamlarında daha ön sıralarda çıkar. Satıcılarınız sizin sitenizden ürün sattıkça fiyatlarını daha aşağı çekebilir, yeni ürünler ekleyebilir ve diğer satıcılar da bu durumu görerek sitenize gelip ürün yükleyebilir. Daha önce bahsettiğimiz gibi bir C2C sitesinin açılışının ilk zamanları tam bir strateji oyunudur. Bu oyunu oynarken projeye zaman verilmeli ve sektörün nabzı yakından takip edilerek doğru zamanda doğru hamleler yapılmalıdır. Piyasaya yeni çıkan bir ürüne sahip bir satıcı var ise bu satıcı ile mutlaka iletişime geçilmeli, gerekirse komisyon oranından biraz daha fedakarlık yapılarak sitenizde ürünlerini satmasını mutlaka sağlamalısınız. Siteye bu ürünü almak üzere gelen ziyaretçiler, mutlaka diğer ürünlerden de sepete ekleyerek alışverişlerini tamamlayacaklardır. Bu da sitenizdeki diğer satıcıların da ürün satmalarını sağlayacaktır.

Tavşan ürün stratejisi yine müşteri çekmek için en güzel stratejilerden biridir.  Satıcılar, günlük 5-10 adet ürününü zararına satabilirler. Bu zarar bir anlamda reklam gideri olarak düşünülmelidir. Örneğin bir satıcı piyasada 30 TL’ye satılan bir süt tozunu, 25 TL’ye sınırlı bir stok adedi için satabilir. Bu ürünü almak için siteye gelen ziyaretçiler bu ürünle birlikte satıcının diğer ürünlerini satın alabilirler. Bir ziyaretçi eğer siteden bir kere ürün aldıysa bu ürünü tükendiğinde tekrar gelip aynı siteden eski siparişlerine bakarak ürünü hızlı bir şekilde sipariş vermek isteyecektir. Bu da zamanla biriken bir müşteri portföyü demektir. Bu portföy ne kadar iyi işlenirse, C2C sitesinin büyüme hızı da o kadar yüksek olur.

Yeni tanımıyla C2C görev paylaşımı iş modelinin tüm adımlarını özetle anlatmaya çalıştık. İstanbul Soft C2C yazılımı konusunda daha detaylı bilgi almak için yazılım danışmanlarımıza 0212 212 10 34 numaralı telefondan ulaşabilirsiniz. Demomuzu incelemek için ise aşağıdaki demo formunu doldurabilirsiniz.

c2c-demo-talebi

C2C Demo Talebi

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Zorunlu alan: *

Demomuzu Hemen İnceleyin!

Call Now ButtonHemen Arayın