0 (212) 212 10 34

Blog

C2C E-Ticaret Nedir? Site Sahibi ve Satıcının Görevleri Nelerdir?

C2C Nedir? 

C2C, İngilizce Costomer to Customer (Tüketiciden Tüketiciye) kelimelerin baş harflerinden oluşmaktadır. Türkiye’de önde gelen n11.com, trendyol.com sahibinden.com, yemeksepeti.com, gittigidiyor.com, hepsiburada.com, letgo.com, dolap.com gibi pazaryeri siteleri C2C pazaryeri altyapısı kullanmaktadır. Dünya’da ise alibaba.com, aliexpress.com, ebay.com, amazon.com gibi siteler en çok bilinen C2C altyapısı kullanan sitelerdir.

Neden Popüler Oldu?

Bu iş modelinde, bireyler veya ticari işletmeler sitede mağazalarını açarak siteye ürün yüklerler, tüketiciler ise siteye yüklenmiş olan bu ürünleri satın alırlar. Site sahibi ise siteyi tanıtmak, satıcıları ve ziyaretçileri siteye çekmek ile sitedeki işlemlerin düzenli bir şekilde yürümesini sağlamaktan sorumludur.

Bu nedenle, C2C pazaryeri altyapısı ile kurulan eticaret platformlarına, tarafların görev paylaşımı yaptığı bir eticaret modeli diyebiliriz.

Bir e-ticaret sitesinin başarılı olabilmesi için pek çok konunun eş zamanlı olarak başarılı bir şekilde yürütülmesi gerekmektedir. Her bir eticaret girişimcisinin sitenin arama motoru optimizasyonu (SEO-search engine optimization), Google, Facebook, İnstagram reklamlarını bilmesi, teknik altyapıyı yönetmesi, satılacak ürünü tespit etmesi, en uygun fiyatta ürettirmesi/satın alması, depolama alanı bulması, raf sistemi geliştirmesi, ürün sevkiyatı için personel alarak bu kişileri eğitmesi, ürün sevk ve iade süreçlerini başarıyla yürütmesi, modayı, trendleri takip etmesi ve sitesine sürekli yeni ürünler eklemesi, bir taraftan da yeni ürünler ile yeni reklam bannerları hazırlayarak bunlar için kampanyalar yapması son derece zordur.  Son yıllarda açılan eticaret sitelerinin başarılı olamamasının en önemli sebebi, yukarıda bir kısmı sıralanan görevlerin eş zamanlı olarak doğru bir şekilde yürütülmesinin önündeki zorluklardır. Bir eticaret girişimcisinin tüm bu işlemleri başarılı bir şekilde yerine getirebilmesi için ciddi bir bütçesinin, sabrının ve işinin ehli çalışanlarının bulunması gerekmektedir.

Eğer bu işler doğru bir görev paylaşımı ile sitede yer alan ve bu ticaretten fayda sağlayacak taraflarca paylaşılırsa, eticarette başarılı olmak çok daha kolay olacaktır. Her bir taraf sadece en iyi olduğu işi yaparsa, “tecrübenin maliyeti” denilen, hata yaparak öğrenme maliyetinden kaçınılmış olunur ve her bir tarafın yapacağı harcama en verimli şekilde kullanılmış olur.

C2C pazaryeri iş modelleri, yukarıda sıralanan “herkesin en iyi bildiği işi yaptığı” iş modelleri olması ve başarı şansının daha fazla olması nedeniyle son dönemde B2C eticaret modellerine göre daha popüler hale gelmiştir.

1- C2C Pazaryeri İş Modelinde Site Sahibinin Yapması Gerekenler

Yazılım Tercihi

C2C pazaryeri sitesi kurmak isteyen bir girişimcinin aşağıdaki iki seçenekten birisini tercih etmesi gerekmektedir.

a- Yazılım ekibini kurmak ve siteyi kendi bünyesinde yazdırmak,

b- C2C pazaryeri yazılımını hazırlamış olan bir yazılım firmasından bu hizmeti almak,

a- Yazılım ekibini kurmak ve siteyi kendi bünyesinde yazdırmak,

Pazaryeri sitesini kendi bünyesinde yazdırmak isteyen bir girişimcinin ortalama olarak aşağıdaki bilgi ve donamına sahip personellere ihtiyacı olacaktır.

  • 2 Senior Backend Yazılımcı, 2 Middle Backend Yazılımcı, 1 Senior Frontend Yazılımcı, 1 Middle Frontend yazılımcı, 1 IOS & Android Uygulama Geliştirici

Söz konusu ekibin C2C pazaryeri yazılımının özelliklerini biliyor ve bu yazılımın know-how’ını daha önce edinmiş olması gerekmektedir. Aksi takdirde yazılım ekibi ne kadar iyi olursa olursun C2C pazaryeri yazılımını hazırlamaları mümkün olmayacaktır.

Yukarıdaki özelliklere sahip 7 kişilik bir yazılım ekibi, c2c pazarleri yazılımı 6-8 ay aralığında hazırlayabilecektir. Sitenin yayına açılması sonrasında ise eksiklikler tespit edilecek ve ortalama 2 ay kadar da bu eksikliklerin giderilmesine yönelik olarak yazılım geliştirmesi yapılması ihtiyacı ortaya çıkacaktır.

Ortalama Yazılım Maliyeti Ne Kadardır?

Pazaryeri yazılımı için oluşturulan ekibin ortalama aylık maliyetleri yaklaşık olarak aşağıdaki gibidir;

Senior yazılımcı maliyeti minimum 10-12.000 TL arası net maaş artı SGK gideri olmak üzere toplamda 15.000 TL minimim bir personel gideri. 3 senior yazılımcı için aylık ödenecek tutar 45.000 TL’dir. Middle yazılımcı maliyeti SGK dahil 10.000 TL civarıdır ve 3 middle yazılımcı için toplam aylık 30.000 TL maliyet oluşacaktır. 1 IOS android geliştirici maliyetinin de yine minimum 10.000 TL seviyesinde olduğunu söyleyebiliriz. Bu durumda aylık toplam personel gideri yaklaşık 85.000 TL civarında olacaktır. Yazılımın tam anlamıyla hazırlanması, aktif olarak kullanılması, eksiklerin görülerek ilave geliştirmelerin yapılması için gerekli olan ortalama sürenin 9 ay olacağı gözönünde bulundurulduğunda,  765.000 TL civarında bir personel gideri oluşacaktır. Bu maliyete, bilgisayar, ofis giderleri, diğer demirbaş, kira, personel değişim maliyetleri, alınan yanlış kararlar ve tekrarlanan yazılımlar ile sunucu giderler dahil değildir.  Bu giderlerle birlikte toplam yazılım maliyeti yaklaşık 1 millyon TL’yi bulacaktır.

b- C2C pazaryeri yazılımını hazırlamış olan bir yazılım firmasından bu hizmeti almak, 

Yukarıdaki özelliklere sahip olan bir yazılım ekibini bir araya getirmek, ilgili maliyetlere karşılamak, yazılımın hazırlanma ve test süreçlerini sabırla beklemek yerine, C2C pazaryeri yazılımını hazırlamış olan yazılım firmasından hizmet alarak, projenizi çok daha çabuk ve düşük bir maliyetle hayata geçirebilirsiniz. Bu yazılım firması daha önce pek çok projeye hizmet verdiği için tecrübeleriyle projeniz konusunda size destek olabilir ve know-how’ı sayesinde yapılacak hataların önüne geçerek “tecrübe edinme maliyeti”nizi minimuma indirebilir. İstanbul Soft gelişmiş C2C pazaryeri yazılımımızın özelliklerini ve fiyatlarını inceleyebilir, sorularınız için 0212 212 10 34 numaralı telefondan yazılım danışmanlarımıza ulaşabilirsiniz.

C2C pazaryeri sitesi açmak isteyen girişimcinin kullanacağı yazılımı seçmesinden sonra gerekli olan aşağıdaki süreçleri planlaması ve hayata geçirmesi gerekmektedir.

Satıcıların Siteye Ürünleri Yüklenmesi

C2C pazaryeri sitesi sahibi, sitesine ürün yükleyecek satıcılarla görüşmeler yaparak projesini anlatmalı ve satıcıların ürünlerini siteye yüklemesi konusunda anlaşma yapmalıdır. Bu görüşmeler sırasında satıcıların ürünlerini siteye aktarmasının ne kadar kolay olduğunu göstermek üzere, örnek olarak N11’den ürünlerin API ile tek tuşa basarak toplu bir şekilde siteye aktarılabildiğini gösteren videomuzu satıcıları ile paylaşılması, satıcıları ikna edebilmek için büyük avantaj sağlayacaktır.

Reklam

Site sahibinin, sitenin tanımıtı için Google, Facebook, İnstagram ve diğer sosyal medya platformlarında reklamlarının doğru hedef kitleye en düşük maliyetle ulaştırılması için reklam süreçlerini organize etmesi gerekmektedir.

Kargo Anlaşması

Site sahibi C2C pazaryeri iş modeline uygun olarak hizmet almak üzere, en az bir kargo firması ile anlaşma yapması gerekmektedir.

Tahsilat Kurumu Anlaşması

C2C pazaryeri altyapılarında, alışveriş bedelinin tamamı site sahibinin hesabına aktarılmamaktadır. Alışveriş bedeli site sahibinin belirlediği komisyon oranı dikkate alınarak, site sahibi ve satıcının hesaplarına tahsilat kurumu tarafından dağıtılmaktadır.

Komisyon ve Diğer Gelirler için Faturası Kesmek

Site sahibi elde etmiş olduğu, komisyon geliri, reklam geliri ve üyelik paketi gelirleri için satıcılara fatura kesmelidir.

2- Satıcının Yapması Gerekenler

C2C pazaryeri iş modellerinde satıcıların yapması gerekenler aşağıdaki gibidir;

1- Siteye ürün yüklemek,

2- Ürünlerine rekabetçi fiyatlar vermek,

3- Ürünlerinin stok adetlerini güncel tutmak,

4- Alınan siparişi mümkün olduğunca hızlı bir şekilde hazırlayarak kargo firmasına teslim etmek.

5- İade taleplerini takip ederek, ürünün iade sürecini onaylamak/reddetmek.

C2C Pazaryeri İş Modellerinde Rakipler Kimlerdir?

C2C pazaryeri sitesi açmak isteyen yeni bir girişimci kendisine rakip olarak Türkiye’nin önce gelen pazaryeri sitelerini baz alırsa büyük bir yanılgı içerisine düşecektir. C2C iş modelleri, eticaret girişimcisinin stoksuz eticaret yapmasına imkan sağlayan bir iş modelidir.

Eticaret sitesi açmak isteyen bir girişimcinin önünde tercih etmesi gereken iki yöntem bulunmaktadır.

1- B2C (Business to customer) İş modeli

2- C2C pazaryeri iş modeli

B2C iş modelini tercih eden bir eticaret girişimcisi, kendi ürünlerini satabilir veya XML (dropshipping) yöntemi ile sitesine ürünleri farklı sitelerden yükleyerek bu ürünleri satabilir. Kendi ürününü satmak istemesi durumunda ortalama bir eticaret sitesinin dolu görünmesi için 100-200 bin TL civarında ürün satın alması, bu ürünlerin fotoğraflarını çektirmesi ve sitesine yüklemesi gerekecektir.

Eticaret girişimcisinin C2C pazaryeri iş modelini tercih etmesi durumunda ise ürün satın almasına gerek yoktur. Ürün satın alma, ürettirme, raflama ve sevkiyat maliyetlerine katlanmak yerine, bütçesini daha az riskli olan satıcıları siteye çekme ve ürünleri satma yönünde harcayabilir. Bu kapsamda, eticaret girişimcisi rakip olarak kendisine Türkiye’nin en büyük pazaryeri sitelerini baz almak yerine, öncelikle normal eticaret sitelerini rakip olarak alabilir, büyüdükçe diğer pazar yeri sitelerini rakip olarak değerlendirerek buna göre stratejiler oluşturabilir.

Satıcılar N11, Trendyol vs. Dururken Neden Benim Siteme Ürünlerini Yüklesin?

C2C pazaryeri eticaret sitesi açmak isteyen kişilerin aklındaki sorulardan birisi de budur. Satıcılar, n11, Trendyol, gittigidiyor, hepsiburada gibi dev pazaryeri dururken benim siteme neden ürün yüklesin? Bu sorunun en doğru cevabı “Neden Yüklemesin?”dir.

Tabii ki  aşağıdaki ön şartlar karşılayabiliyorsa;

1- Site sahibinin reklam bütçesi bulunuyor mu? Sitenin tanıtımı yapılacak mı? Satıcılar eğer ürünlerini satabileceklerse, hiçbir reklam gideri ödemeden ürünlerini satacakları bu pazaryerine neden ürünlerini yüklemesinler? Sıfır maliyetli bir satış platformu, kaçırılmayacak bir fırsattır.

2- Satıcıların siteye ürün yüklemesi zor mu? Eğer ürün yükleme işini çile haline dönüşürse, evet tek bir satıcı bile sitenize ürün yüklemekle uğraşmaz. Bunun yerine diğer pazaryerlerine ürünlerini yüklerler ve yeni açılan pazaryeri projesi pek çok proje gibi adını bile kimse duymadan tarihe karışır.

Bir C2C sitesinin ilk zamanları satıcılara siteyi pazarlamak, sonraki zamanları ise ziyaretçilere siteyi pazarlamak şeklinde geçmektedir. Her iki pazarlama aktivitesinin doğru kitleye yapılması durumunda başarılı olunabilmektedir.

Tüketiciler N11, Trendyol vs. Dururken Sizin Sitenizden Neden Ürün Alsın?

C2C pazaryeri kurmak isteyen bir girişimcinin kafasındaki diğer bir soru ise yine Türkiye’deki pek çok büyük pazaryeri dururken müşteriler ürünü neden benden alsın sorusudur. Bu sorunun yine en doğru cevabı “Neden almasın?” dır.

Tabii yine bazı ön şartların yerine getirilmesi gerekmektedir;

Sitedeki ürünlerin fiyatları yeni açılan bir C2C pazaryeri sitesinde daha uygun olmalıdır. n11, gg ve hepsiburada gibi pazaryerleri %20 civarında komisyon kesintisi yapmaktadır. Bu da ürün fiyatlarını bir hayli yükseltmektedir. Ancak yeni açılan bir pazaryeri bu oranı %8 civarında tutabilir. Bu oran örneğin n11’de 250 TL’ye satılan bir ürün %12 daha uygun bir fiyata, yani 220 TL’ye sitenizde satılabilir. Uygun fiyatlı ürünler Google Merchant reklamlarında daha ön sıralarda çıkar. Satıcılarınız sizin sitenizden ürün sattıkça fiyatlarını daha aşağı çekebilir, yeni ürünler ekleyebilir ve diğer satıcılar da bu durumu görerek sitenize gelip ürün yükleyebilir. Daha önce bahsettiğimiz gibi bir C2C sitesinin açılışının ilk zamanları tam bir strateji oyunudur. Bu oyunu oynarken projeye zaman verilmeli ve sektörün nabzı yakından takip edilerek doğru zamanda doğru hamleler yapılmalıdır. Piyasaya yeni çıkan bir ürüne sahip bir satıcı var ise bu satıcı ile mutlaka iletişime geçilmeli, gerekirse komisyon oranından biraz daha fedakarlık yapılarak sitenizde ürünlerini satmasını mutlaka sağlamalısınız. Siteye bu ürünü almak üzere gelen ziyaretçiler, mutlaka diğer ürünlerden de sepete ekleyerek alışverişlerini tamamlayacaklardır. Bu da sitenizdeki diğer satıcıların da ürün satmalarını sağlayacaktır.

Tavşan ürün stratejisi yine müşteri çekmek için en güzel stratejilerden biridir.  Satıcılar, günlük 5-10 adet ürününü zararına satabilirler. Bu zarar bir anlamda reklam gideri olarak düşünülmelidir. Örneğin bir satıcı piyasada 30 TL’ye satılan bir süt tozunu, 25 TL’ye sınırlı bir stok adedi için satabilir. Bu ürünü almak için siteye gelen ziyaretçiler bu ürünle birlikte satıcının diğer ürünlerini satın alabilirler. Bir ziyaretçi eğer siteden bir kere ürün aldıysa bu ürünü tükendiğinde tekrar gelip aynı siteden eski siparişlerine bakarak ürünü hızlı bir şekilde sipariş vermek isteyecektir. Bu da zamanla biriken bir müşteri portföyü demektir. Bu portföy ne kadar iyi işlenirse, C2C sitesinin büyüme hızı da o kadar yüksek olur.

C2C E-Ticaret Pazaryeri altyapılarının hazırlanması ve sonraki süreçteki tüm adımlarını kısaca özetle anlatmaya çalıştık. İstanbul Soft C2C yazılımını inceleyebilir ve daha detaylı bilgi almak için yazılım danışmanlarımıza 0212 212 10 34 numaralı telefondan ulaşabilirsiniz. Demomuzu incelemek için ise aşağıdaki demo formunu doldurabilirsiniz.

c2c-demo-talebi

C2C Demo Talebi

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Zorunlu alan: *

Demomuzu Hemen İnceleyin!

Call Now ButtonHemen Arayın